مدرسه: از تشکیل امور تربیتی تا جداسازی
نویسندگان
چکیده
پس از انقلاب با تشکیل امور تربیتی در مدارس افتراقی میان «آموزش» و «پرورش» شکل گرفت. از یک سو امور تربیتی ایجاد شد که مذهب و تربیت مذهبی ملاک اعتبار آن بود و نظام نیز از آن حمایت میکرد، از سوی دیگر آموزش «دانش» گسترش یافت که هم زاد آموزش و پرورش مدرن بود. آموزش دانش در مدارس، منطق نقادانه ای به همراه آورد که لاجرم با آموزش علوم مذهبی دچار اصطکاک شد. درواقع آموزههای مذهبی-تربیتی در معرض منطق نقادانه ی علمی قرار گرفت. این فرایند با گذار از دوران اولیه ی انقلاب، بوروکراتیزه شدن آموزش و پرورش، جنگ و ضرورتهای توسعه ی پس از آن و اهمیت یافتن ارزشهایی چون موفقیت و بهرهوری به تدریج مرجعیت مذهبی را کم رنگتر ساخت و اهمیت دست یابی به «دانش» و «فناوری» را بیش تر کرد، تا آن جا که به غلبه ی نگاه فنسالار بر آموزش و پرورش منتهی شد. محصول این نگرش فنسالارانه روندهای جداسازی در آموزش و پرورش است که عبارتند از: جداسازی دانش آموزان تیزهوش، تفوق یافتن رشتههای فنی و اعطای امکانات جداگانه به آن ها، جداسازی برحسب میزان پرداخت شهریه و نظام گزینش براساس کنکور.
منابع مشابه
ماهیت آموزشهای ضمن خدمت مربیان امور تربیتی
اهداف: امروزه حرفهایگری معلمان، توانمندسازی معلمان و افزایش کیفیت تعلیم در گرو آموزش معلمان در طول دوره حرفهای بهصورت مداوم است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی همبستگی قابلیتها و نیازهای مربیان امور تربیتی بود. روشها: پژوهش توصیفی- پیمایشی حاضر در جامعه 850نفری مربیان امور تربیتی مدارس راهنمایی شهر اصفهان انجام شد و 128 مربی به روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم انتخاب شدند. برای جمعآوری دا...
متن کامل«انذار» از روش تا اصل تربیتی
پژوهش حاضر با تأکید بر واژه انذار در قرآن کریم و ارائه تبیینی از معنای لغوی و احصای خصوصیات معنایی این واژه در کاربرد قرآنی تعریفی جامع از این واژه ارائه داده تا جایگاه این مفهوم در کاربرد تربیتی آن را از قواره یک «روش تربیتی» به میزان یک «اصل تربیتی» ارتقاء دهد.
متن کاملاثر اقرار ناتمام در امور کیفری؛ از تعزیر تا تطهیر
در برخی جرایم، اقرار به عمل آمده از ناحیه متهم، صرف نظر از دارا بودن شرایط صحت و نیز صراحت در مضمون، از نظر تعداد به حد نصاب قانونی برای اثبات جرم مورد نظر نمیرسد. چنین اقراری، به «اقـرار ناتمـام»، نامبردار است. انگارهی مشهور این گونه اقرار را به سبب »حرمت اقرار به معصیت»، «حصول علم اجمالی به وقوع حرام» و نیز «اشاعهی فحشاء»، مستوجب تعزیر دانستهاند. رویکرد قانون مجازات اسلامی همین است. نگر...
متن کاملابو عیسی وراق؛ از اعتزال تا گرایش به مدرسه کوفه
ابو عیسی وراق، از معتزلیان شیعه شدهای است که نهتنها تغییر نگرش و گرایش او به مذهب حقه امامیه، مناقشهبرانگیز بوده و حتی اتهامها و اظهارنظرهای تند معتزلیان را در پی داشته، بلکه رویکردها و دیدگاههای کلامی او در راستای تبیین آموزههای شیعه نیز افزون بر جالب توجه بودن، توجه و حساسیت بسیاری از اندیشمندان شیعی را برانگیخته است. در این مقاله به بررسی برخی دیدگاهها و رویکردهای وراق و سهم و نقش ا...
متن کاملتطور ماهیت عقل در امامیه نخستین از مدرسه کوفه تا مدرسه بغداد
در این مقاله به تطور ماهیت و چیستی عقل در امامیه از مدرسه کوفه تا مدرسه بغداد پرداخته شده است. گزارشها و شواهد موجود در مدرسه کوفه نشان میدهد که حدیثگرایان امامیه در این مدرسه عقل را موجودی مستقل و روحانی(غیرجسمانی) میدانستند. خداوند این عقل را بین انسانها تقسیم کرده و انسانها به وسیله آن خوب و بد را میفهمند. در مقابل متکلمان مدرسه کوفه توجهی به وجود مستقل و نورانی عقل نداشته و عقل را ح...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
مطالعات جامعه شناختیجلد ۲۰، شماره ۲، صفحات ۲۹۱-۳۱۱
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023